OMA

Uit Aureus Beta
Versie door Roald (overleg | bijdragen) op 27 aug 2018 om 17:04
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Ontwerpen en Maken

In dit overzicht staat wat we allemaal met het vak OMA gaan doen. Je kunt vooruit werken als je wilt. Als je fijnere of betere ideeen hebt dan ben je welkom om ons (J.P., W & R) ermee lastig te vallen. Aanvullingen of nog duidelijkere uitleg mag ook natuurlijk!


Het is wel even wennen natuurlijk, een WIKI als dit. Soms moet je voor 1 opdracht namelijk meerdere pagina's bekijken of, erger nog, hier en daar stukjes! Dat is enigszins expres gedaan natuurlijk: Wij willen graag dat jij vanaf veel kanten bestookt wordt met informatie en dat je je er op een gegeven moment bij neer durft te leggen dat je niet alles (perfect) gaat kunnen.

Hierdoor maak je namelijk fouten, en van die fouten leer je het meest. Natuurlijk mag je altijd even om meer info vragen bij je docent of bij een klasgenoot. Nu we het toch over hulp vragen hebben: Je bent verplicht om een ander te helpen, maar wel altijd met je handen op je rug!

We willen dat iedereen zelf dingen doet en niemand leert er iets van als dingen voor hem of haar gedaan worden. Zo, dat alles gezegd hebbende: Welkom en vooral veel plezier!


Wil je weten hoe OMA er in schooljaar 2017-2017 uitzag, kijk dan hier: OMA17-18 (Voorlopig dan, de links zijn vooralsnog okay maar het kan zijn dat e.e.a. weggaat zodra het niet meer relevant is).

Inhoud

Eerste serie opdrachten

Deze zijn verzonnen om je een klein beetje te laten snuffelen aan alle apparatuur. Alles bij elkaar werken we hier zo'n anderhalf kwartaal mee. Per opdracht is dat een les of 2 als je het niet zo leuk vind, en 4 lessen als je het heel leuk vind.

Met elke opdracht leer je wat vaardigheden die je de rest van het jaar kunt gaan gebruiken. Als je niet alles afkrijgt is dat niet erg, wat je mist kun je jezelf alsnog aanleren via andere wegen (of vraag een klasgenoot om je te helpen)! Sterker nog: De kans is groot dat we met deze opdrachten stoppen zodra je er nog maar een of twee moest. Hierdoor is er niemand die alles kan of gedaan heeft. Dat kan dan nog interessant worden als jullie gaan samenwerken.


Intro Inkscape en Lasersnijder Werken met de lasersnijder en werken met een 2D tekenprogramma.
Intro Vinylsnijder Werken met de vinylsnijder.
Intro mBot Programmeren in Scratch, werken met sensoren.
Intro 3D Design met Fusion360 werken met een 3D tekenprogramma, werken met de 3D printer.
Paper Circuits Simpele electronica
Intro Arduino Wat is een Arduino en wat kun je ermee.
Intro Solderen en Electronica Solderen is niet plakken tenslotte en electronica klinkt vooral duur ...
Intro Figuurzaag Werken met de figuurzaag en een fijne intro in automatons.

Tweede Serie Opdrachten

Wat is de snelste manier om problemen op te lossen? is een goede denkwijze, veel beter nog is Wat zijn waardevolle problemen op op te lossen en waar vind ik die?

Elke opdracht doe je met een paar mensen, slechts in een heel bijzonder geval mag je ze alleen doen. Afwijken mag dus, maar kom wel met een goede reden. Let erop dat wij twee dingen willen:

  • Dat jij het naar je zin hebt.
  • Dat jij wat leert.

Als de groep te groot is, dan lukt het eerste wel maar het tweede veel minder. Als de groep te klein is dan loop je mogelijk eerder vast en is het dus precies omgekeerd.

Useless Box Solderen, werken met de lasersnijder, werken met een 2D tekenprogramma.
mBot Extra De mBot kende je wellicht al uit 1, nu willen we er meer mee!
3D Design met Fusion360 Zijn jullie al zover dat je ook echt iets bruikbaars kunt bouwen. Een Robotframe of andere onderdelen?
Intro Robotica Met de Arduino kun je werken inmiddels, nu nog iets leuks maken ermee. Stap voor stap bouw je de meest simpele robot ever. Het is misschien niet de mooiste thuis, maar je kunt hierna een stuk makkelijker zelf iets bouwen.
Scratch spel Met Scratch kun je mBots laten bewegen, maar wist je dat je er ook simpele games mee kunt maken?

Zodra je een groepje hebt dan kun je één van de opdrachten kiezen. Lees alles eens goed door en neem er de tijd voor om een actieplan te maken. Wie doet wat? Wat kunnen jullie goed? Is iedereen bezig te houden? Wat moet er nog geleerd worden? Schrijf dit allemaal op en overleg vervolgens met je docent. Zodra alles is goedgekeurd kunnen jullie aan de gang. Tussentijds zullen er ook overlegmomenten zijn tussen de groepen onderling en met je docent erbij om e.e.a. toe te lichten, let dus op elkaar zodat je weet wat iedereen doet en waar jullie in het proces zitten.


Derde opdracht

Eindelijk is het zover, we gaan robots bouwen! Dat is niet altijd even makkelijk, vandaar dat wij een mooi boekje voor jullie geschreven hebben, waarin alles uitgelegd wordt. Tenminste, niet alles natuurlijk. Je mag en moet een hoop zelf bedenken, uitzoeken en uitvinden. Het boekje vind je hier:

https://drive.google.com/open?id=1izyN34Y78Ryw606TcopHL8DrqGNWhzSP

Tip: voeg de reader gelijk toe aan je eigen Google Drive map!

In de reader vindt je voor het eerst een Skill Tree (of zoals mevrouw Jansen zou zeggen, een vaardigheidsboom). Ieder vakje correspondeert met een queeste [1]. Door de queeste te halen, laat je zien dat je de vaardigheid die erbij hoort beheerst. Zodra je hem gehaald hebt, loop je met je skill tree naar de Gamemaster, die hem vervolgens voor je afvinkt. Een voorbeeld van de Skill Tree vind je in de afbeelding hieronder. Kijk maar eens welke routes je allemaal kan volgen, je hoeft niet per se alle queesten gedaan te hebben om de eindopdracht te halen. Voor iedere queeste die je haalt krijgt je wel punten, waarmee je weer onderdelen kunt kopen voor je robot.

 


Vierde opdracht

In klas 2 gaat OMA verder natuurlijk, maar OMA zou OMA niet zijn als er ook wat zaken gelijk blijven ...