Wijzigingen

Naar navigatie springen Naar zoeken springen

OMA

499 bytes verwijderd, 10 aug 2018 14:25
geen bewerkingssamenvatting
== Eerste serie opdrachten ==
Deze zijn verzonnen om je een klein beetje te laten snuffelen aan alle apparatuur. Alles bij elkaar werken we hier rond zo'n anderhalf kwartaal mee.
Met elke opdracht leer je wat vaardigheden die je de rest van het jaar kunt gaan gebruiken. Als je niet alles afkrijgt is dat niet erg, wat je mist kun je jezelf alsnog aanleren via andere wegen (of vraag een klasgenoot om je te helpen)!
{|style="text-align:center;border-spacing:25px 2px" align="center"
|[[OMA-Useless BoxIntro Inkscape en Lasersnijder|Useless BoxIntro Inkscape en Lasersnijder]] || Solderen, werken Werken met de lasersnijder, en werken met een 2D tekenprogramma.|-|[[OMA-Intro Vinylsnijder|Intro Vinylsnijder]] || Werken met de vinylsnijder.
|-
|[[OMA-mBot|mBot]] || Programmeren in Scratch, werken met sensoren.
|-
|[[OMA-Paper Circuits|Paper Circuits]] || Simpele electronica
|-
|[[OMA-Intro Arduino|Intro Arduino]] || Wat is een Arduino en wat kun je ermee.
|-
|[[OMA-Intro Solderen en electronica|Intro Solderen en Electronica]] || Solderen is niet plakken tenslotte en electronica klinkt vooral duur ...
|-
|[[OMA-Intro Figuurzaag|Intro Figuurzaag]] || Werken met de figuurzaag en een fijne intro in automatons.
|-
|}
''Wat is de snelste manier om problemen op te lossen?'' is een goede denkwijze, veel beter nog is ''Wat zijn waardevolle problemen op op te lossen en waar vind ik die?''
Elke opdracht doe je met een paar mensen, sommige slechts in een heel bijzonder geval mag je ze alleen doen. In de tabel staat aangegeven wat wij aanraden. Daar Afwijken mag je van afwijkendus, maar kom wel met een goede reden. Let erop dat wij twee dingen willen:
* Dat jij het naar je zin hebt.
* Dat jij wat leert.
Als de groep te groot is, dan lukt het eerste wel maar het tweede veel minder. Als de groep te klein is dan loop je mogelijk eerder vast en is het dus precies omgekeerd.
 
Zodra je een groepje hebt dan kun je één van de opdrachten kiezen. Lees alles eens goed door en neem er de tijd voor om een actieplan te maken. Wie doet wat? Wat kunnen jullie goed? Is iedereen bezig te houden? Wat moet er nog geleerd worden? Schrijf dit allemaal op en overleg vervolgens met je docent. Zodra alles is goedgekeurd kunnen jullie aan de gang. Tussentijds zullen er ook overlegmomenten zijn tussen de groepen onderling en met je docent erbij om e.e.a. toe te lichten, let dus op elkaar zodat je weet wat iedereen doet en waar jullie in het proces zitten.
 
Helemaal op het einde lever je een inleverdocument in.
 
Elke opdracht heeft een eigen Google Drive map waarin eventuele bestanden staan zoals ingeleverde documenten, 3d printer bestanden, foto's, films etc.
 
 
Na de eerste paar weken zijn er al opdrachten gevuld. Er zijn opdrachten die maar één keer gedaan konden worden, deze zullen dan komen te vervallen (streep erdoor). Andere krijgen een aanvulling op de opdrachtpagina. Kijk er vooral naar en lees eens wat de andere groep(jes) hebben uitgespookt. Gaandeweg leer je steeds meer dus kan het bijna niet anders dan dat je op een gegeven moment denkt: Dat kunnen wij verbeteren! Dat is mooi want daar leren we allemaal van.
 
 
=== Opdrachten ===
{|style="text-align:center;border-spacing:25px 2px" align="center"
|[[OMA-Useless Box|Useless Box]] || Solderen, werken met de lasersnijder, werken met een 2D tekenprogramma.
|-
! Naam !! Groepsgrootte !! Moeilijkheidsgraad !! Auteur|-| [[001 Stemblokken]] || [[file:omaOMA-mBot-group3.png]] Extra|| [[file:oma-diff2.pngmBot Extra]] || omaDe mBot kende je wellicht al uit 1, nu willen we er meer mee!
|-
| [[002 Voorbeelddoosje Lasersnijder]] OMA-Fusion360-Extra|| [[file:oma-group2.png3D Design met Fusion360]] || [[file:oma-diff2Zijn jullie al zover dat je ook echt iets bruikbaars kunt bouwen.png]] || omaEen Robotframe of andere onderdelen?
|-
| [[003 Dr BibberOMA-Intro-Robotica|Intro Robotica]] || [[file:oma-group4Met de Arduino kun je werken inmiddels, nu nog iets leuks maken ermee. Stap voor stap bouw je de meest simpele robot ever.png]] || [[file:oma-diff3Het is misschien niet de mooiste thuis, maar je kunt hierna een stuk makkelijker zelf iets bouwen.png]] || oma
|-
| [[004 CookieCutter]] || [[file:oma-group2.png]] || [[file:oma-diff2.png]] || oma|-| [[005 Klasbordjes]] || [[file:oma-group1.png]] || [[file:oma-diff1.png]] || oma|OMA-| [[006 Continuiteitsmeter]] || [[file:omaScratch-group2.png]] |Game| [[file:oma-diff1.png]] || oma|-| [[007 Glimmies]] || [[file:oma-group3.png]] || [[file:oma-diff3.pngScratch spel]] || omaMet Scratch kun je mBots laten bewegen, maar wist je dat je er ook simpele games mee kunt maken?
|}
Zodra je een groepje hebt dan kun je één van de opdrachten kiezen. Lees alles eens goed door en neem er de tijd voor om een actieplan te maken. Wie doet wat? Wat kunnen jullie goed? Is iedereen bezig te houden? Wat moet er nog geleerd worden? Schrijf dit allemaal op en overleg vervolgens met je docent. Zodra alles is goedgekeurd kunnen jullie aan de gang. Tussentijds zullen er ook overlegmomenten zijn tussen de groepen onderling en met je docent erbij om e.e.a. toe te lichten, let dus op elkaar zodat je weet wat iedereen doet en waar jullie in het proces zitten.
=== Extra Info ===
Huh? Waarom staat er een kolom ''Auteur'' tussen? Simpel, omdat jij misschien ook een goed idee hebt. Schrijf het ongeveer uit net zoals wij dat voor onze opdrachten gedaan hebben en we zetten het erbij, met jou naam natuurlijk. Hoe leuk is het als over een paar jaar leerlingen jouw opdrachten aan het maken zijn!?
In de reader vindt je voor het eerst een Skill Tree (of zoals mevrouw Jansen zou zeggen, een vaardigheidsboom). Ieder vakje correspondeert met een queeste [https://www.ensie.nl/redactie-ensie/queeste]. Door de queeste te halen, laat je zien dat je de vaardigheid die erbij hoort beheerst. Zodra je hem gehaald hebt, loop je met je skill tree naar de Gamemaster, die hem vervolgens voor je afvinkt. Een voorbeeld van de Skill Tree vind je in de afbeelding hieronder. Kijk maar eens welke routes je allemaal kan volgen, je hoeft niet per se alle queesten gedaan te hebben om de eindopdracht te halen. Voor iedere queeste die je haalt krijgt je wel punten, waarmee je weer onderdelen kunt kopen voor je robot.
[[file:Skill Tree Robotica Project klas 1.jpg|600px]][[file:L289N_fritzing_bb.png|600px]]

Navigatiemenu